Ziekenhuisdieet + 3 redenen waarom je het niet moet volgen!

Wil je het Ziekenhuisdieet gaan volgen dan is het verstandig hier nog eens goed over na te denken. Dit dieet mag dan wel zogenaamd goed zijn om snel af te vallen, het is niet allemaal zo rooskleurig. Dit plan om van je overgewicht af te raken kan effectief zijn, maar ook nadelig zijn voor je gezondheid. Verder staat het Ziekenhuisdieet ook bekend om de matige en tijdelijke resultaten! We praten hier dan ook over een crash dieet hetgeen je niet op de meest effectieve manier helpt vet te verbranden. Een duidelijk minderheid valt er dan ook echt mee af. We gaan er even naar kijken en laten je zien waarom je wellicht beter een andere manier van diëten kan volgen.

Wat is het Ziekenhuisdieet precies?

Het Ziekenhuisdieet is bedoeld voor mensen die voor een operatie of om een andere reden snel moeten afvallen. Door deze urgentie wordt er naar een extreme en tevens slechte manier van afvallen gegrepen. Je kan er dus wel degelijk een paar kilo mee afvallen voor een bepaald doel. Echter is de manier waarop erg ongezond en levert het ook voor de lange termijn geen resultaten op. Maar waarom heet het dan Ziekenhuisdieet? Dit is puur de naam die eraan gegeven is omdat het in ziekenhuizen ontwikkeld. Dat je er snel een paar kilo mee af kan vallen klopt, maar dat wil echt niet zeggen dat dit dus de meest ideale manier van afvallen is. Als je namelijk even verder kijkt dan je neus lang is zie je dat er veel ontbreekt in dit dieet. Dit zorgt ervoor dat er allerlei processen in je lichaam optreden. Ook ben je absoluut niet bezig met een doel voor de lange termijn. En het doel is natuurlijk altijd een dieet te volgen omdat je lang wilt genieten van de resultaten. Die vind je echter niet in deze dieet vorm.

Waarom je het Ziekenhuisdieet niet moet volgen

We moeten erbij zeggen dat sommige mensen wel baat hebben bij het dieet. Deze zijn alleen spreekwoordelijk op 1 hand te tellen. Want voor de meeste is dit dieet een ramp. Als je bekend bent met een crash dieet dan weet je waarschijnlijk al genoeg. We gaan hieronder uitleggen waarom je het dieet beter niet kan volgen. Ook laten we je zien welke diëten wel de moeite waard zijn en je verder helpen met afvallen en blijvende resultaten.

1. Tekort aan voedingsstoffen

Doordat je enorm weinig calorieën binnenkrijgt is de rekensom snel gemaakt. Hierdoor zal je namelijk ook tekorten opdoen van belangrijke voedingsstoffen. Deze heeft je lichaam nodig en bij een tekort kunnen dan ook klachten optreden. Klachten die je tijdens het dieet kan ervaren zijn hoofdpijn, hongergevoel, duizeligheid, misselijkheid, spierpijn, slechte adem, slecht humeur. Bij extreem grote tekorten kunnen ook serieuze gezondheidsproblemen ontstaan.

2. Tijdelijke resultaten

Het lijkt in het begin allemaal heel snel te gaan. Vervolgens zie je de afgevallen kilo’s er weer 2 keer zo hard aankomen. Dit heet ook wel het jojo effect en zal in bijna alle gevallen optreden bij het Ziekenhuisdieet. Doordat je lichaam wordt uitgehongerd zal je lichaam gaan sparen. Als je dan na het dieet weer normaal gaat eten of het dieet niet vol kan houden, zal je extra hard aankomen. Je kan dus met stelligheid zeggen dat dit dieet dan een averechtse werking heeft.

3. Schadelijk voor je gezondheid

Het is naast afvallen nog veel belangrijker ook gezond te zijn. Je wilt dus ook op een gezonde manier afvallen. Ben je met het verkeerde dieet bezig dan kan het zijn dat dit niet op een gezonde manier gebeurd. Ook met het Ziekenhuisdieet val je niet gezond af. Dit heeft allerlei nadelen. Je bouwt een flink tekort op waardoor je niet alleen allerlei klachten kan ervaren door te weinig voeding, maar ook belangrijke voedingsstoffen mist. Denk hierbij aan vitamines een mineralen die essentieel zijn voor je gezondheid. Er zijn zelfs verhalen bekend van mensen die door tekorten of verkeerd diëten ernstige gezondheidsklachten ervaren. Let hier dus enorm goed op. Alleen om deze reden (maar eigenlijk in zijn totaliteit) raden wij het Ziekenhuisdieet al af!

Welk dieet is dan wel goed om snel af te vallen?

Wil je wel in een rap tempo gezond afvallen zonder al te veel ongemakken? Dan is het verstandig te kijken naar alternatieven. Zoek een dieet dat aansluit bij wat je wilt maar ook echt zijn beloftes nakomt. Zet hierbij jouw gezondheid ook altijd bovenaan. Dit is vanzelfsprekend ECHT het allerbelangrijkste in je proces om af te vallen. Het Ziekenhuisdieet kent enkele goede punten maar helaas meer minpunten. Een verstandige keuze is dus te kiezen voor een ander dieet!

 

Mijn ervaringen met het Cambridge dieet…

Ik heb me gestort in de wereld van het afvallen. Er mogen namelijk wel wat kilo’s af. Er zijn veel verschillende manieren waarop je kunt afvallen en het is dan ook lastig hier de juiste manier voor te vinden. Als je er wat meer onderzoek naar doet kom je erachter dat er een paar diëten zijn die veel naamsbekendheid hebben. Als we hier naar kijken kom je al snel uit bij het Cambridge dieet plan. Dit is een eiwitdieet waarbij je dus geen koolhydraten eet in grote hoeveelheden. Het dieet schijnt erg veel producten te bevatten wat ervoor zorgt je jouw hele wapenarsenaal in huis hebt om snel vet te verbranden. Ondertussen weet ik wel dat er een paar methodes zijn die echt werken en 1 daarvan is inderdaad een op eiwit gebaseerd dieet. Ik heb toch mijn twijfels over het Cambridge dieet, het schijnt dat er niet altijd goede resultaten mee worden behaald. Toch ga ik er als het ware in de vorm van een proef naar kijken, want er kunnen wel wat kilo’s af maar ik hoef gelukkig niet van ver te komen. Mijn doel is zeker wel tussen de 5 en de 10 kilo afvallen, maar ik ben ook gewoon heel erg benieuwd naar het Cambridge dieet. De combinatie van dit doel en mijn nieuwsgierigheid zorgen er dus voor dat ik er voor ga! 😉

De start van mijn missie om af te vallen

Ik heb dus na wat onderzoek gekozen voor het Cambridge dieet en ga nu aan de hand van dit dieet iets doen aan mijn overgewicht. Natuurlijk heb ik ook andere diëten bekeken maar deze spreekt mij het meeste aan. Ook vind ik het handig dat veel kant en klare producten worden voorzien in dit dieet. Hiermee heb ik altijd wat extra zekerheid dat de voeding de juiste stoffen bevat die mij helpen om die resultaten te behalen. Ook al weet ik niet of het zo goed is producten te gebruiken die helemaal kant en klaar uit de fabriek komen. Ik ben zelf altijd wel voorstander van gezond eten en fruit, groenten plus andere gezonde voeding bij de juiste winkels of supermarkt te halen.

Het Cambridge dieet!

Ik schrik kijkend naar wat je op een dat mag eten. Voor alle duidelijkheid, het dieet waarvoor ik kies is het Cambridge 500 plan, waarbij je dus alleen maar de voeding eet van Cambridge. Dit ligt op 500 calorieën per dag. Dat kan gewoon NIET gezond zijn. Een normale man heeft ongeveer 2500 calorieën nodig en een vrouw iets meer dan 2000 calorieën alleen al voor onderhoud. Dus bij deze hoeveelheden blijf je op gewicht en kom je dus ook niet (of niet al teveel) aan. 500 calorieën is nog niet eens 1 goede maaltijd, dus hoe ga je hier de hele dag mee doen? Ook de prijzen vind ik nogal duur. Het gaat dus een hoop kosten om dit dieet te volgen. Toch wil ik kijken of het doet wat het belooft.

Hoe heb ik het Cambridge dieet ervaren?

Ja hoor, 2,5 week bezig en we kijken naar de tussenstand. Allereerst moet ik vertellen dat ik het gevoel heb alsof ik uitgehongerd ben. Ik vind het enorm moeilijk te volgen en kan me voorstellen dat veel mensen vroegtijdig stoppen om deze reden. Er zijn wel resultaten! 😀 Ook al had ik er wat meer van verwacht, ik ben toch zo’n 2,6 kilo afgevallen. Even als rekensommetje, dat is dus ietsjes meer dan 1 kilo per week. Ik ben hier dan ook wel blij mee, maar wil het eigenlijk nog wat sneller zien gaan. Of ik dat met dit dieet ga doen weet ik nog niet helemaal zeker. Want ik zie wel wat resultaat maar de belangrijkste vraag die gelijk in me opkomt is “Is dit het waard?”. Ook al ben ik aan de ene kant blij ik vind het niet super effectief en denk dat er misschien wel betere manieren zijn om af te vallen. Ook gaat het hard met de producten en kost het wel een hoop geld. Denk toch dat ik nog even verder kijk naar betere methodes.

Heb ik mijn doelen bereikt?

Ik heb met het Cambridge dieet gedeeltelijk mijn doelen behaald. Dit is dus eigenlijk een NEE, want ik had er veel meer van verwacht. Het pijnlijke hongergevoel was 1 van de doorslaggevende factoren om er niet mee verder te gaan. Samen met de kosten en de matige resultaten. Het feit dat ik er wel mee ben afgevallen maakt me wel blij en is wel een lichtpuntje in dit dieet.

Totale beoordeling van dit dieet…

Ik zou het dieet niet zo snel aanraden. Ondanks mijn kort maar krachtige euforie over de behaalde resultaten vind ik het geen enorm sterk dieet. Jammer, want je betaald er wel naar en je moet flink inboeten op je voeding.

Dash dieet tegen hoge bloeddruk en overgewicht!

Bij afvallen denken mensen vaak alleen maar aan gewichtsverlies. De reden om van je overgewicht af te raken kan echter ook heel goed te maken hebben met je gezondheid. Je wordt met een goed dieet natuurlijk altijd gezonder maar er zijn ook diëten die een specifiek gezondheidsdoel voor ogen hebben. Neem nou het Dash dieet! Een dieet dat ervoor moet zorgen dat je van een te hoge bloeddruk afkomt. Het is een heel ander dieet dan je gewent bent te vinden in de wereld van diëten. Toch heeft het veel meer gemeen dan je denkt. Er zijn wel enkele dingen significant anders aan dit dieet en dat is de manier van benadering. Dit dieet heeft als hoofdoorzaak je bloeddruk probleem aan te pakken. Dat je erbij nog eens mee afvalt wordt ook zeker niet onder stoelen of banken geschoven. En dit is ook erg belangrijk, echter lijkt het meer bijzaak in dit dieet. Het Dash dieet is ontwikkeld door een team van vooraanstaande artsen en kent zijn oorsprong in Amerika.

Reken af met een te hoge bloeddruk

We hebben vandaag de dag keuze uit enorm veel voeding. Dit is aan de ene kant goed, aan de andere kant ontstaan er ook steeds meer producten die ver van de natuur afstaan. Dat gegeven is een stuk minder positief. Er worden heel veel stoffen toegevoegd aan bijna alle producten die we in de supermarkt kopen. Denk hierbij aan suikers, zouten maar ook bepaalde conserveringsmiddelen, smaakversterkers en kleurstoffen. Allemaal bedoeld om het de producten appetijtelijk te laten ogen, lekkerder te laten smaken en langer te kunnen bewaren. Maar dit is toch allemaal positief? Dat klopt als een bus, maar door deze toevoegingen zorgt het er in veel gevallen voor dat de voeding wel ongezonder wordt terwijl dat niet hoeft. Er zijn genoeg natuurlijk producten die enorm lekker zijn, er mooi uitzien en die je gerust een tijdje kan bewaren. En vers eten is altijd goed, dus je hoeft niet alles oneindig te moeten kunnen bewaren. Het Dash dieet zorgt ervoor dat je deze gezonde manier van eten in je leven gaat integreren.

Met het Dash dieet ga je meer onbewerkte producten eten rechtstreeks uit de natuur. Denk hierbij aan fruit, groentes, graanproducten, water, melk, eieren en ander echt voedsel. Je zal minderen in (geraffineerde) suikers, zouten, natrium, verzadigde vetten en ander ongezond voedsel. Hiermee pak je een te hoge bloeddruk aan die samenhangt met een voedingspatroon waarbij dit soort voeding de spuigaten uitloopt. Niet alleen je bloeddruk, maar het verlagen op de kans van bijvoorbeeld suikerziekte is door het minderen van suiker ook aan de orde. En zo zijn er veel meer gezondheidsvoordelen te noemen die worden gerealiseerd door het Dash dieet. Hier vind je meer over onbewerkte producten!

Val in een snel tempo kilo’s af

Het is niet de meest snelle manier van afvallen, toch ga je met dit het Dash dieet in een rap tempo vet verbranden. Het mooie aan dit dieet is dat je welke voeding goed en slecht voor je is. Hiermee kun je de goede lijn van gezond leven doorzetten nadat je jouw streefgewicht hebt bereikt. Je hoeft dan niet meer enorm te minderen maar weet wel waar de valkuilen liggen en hoe je deze kunt vermijden.

Verbeter je gezondheid

Een te hoge bloeddruk wordt aangepakt en zal dan ook zeker op een gezond niveau gaan komen met dit dieet. Ook wordt het dieet gebruikt voor mensen met hart en vaatzieken. Daarnaast is het sowieso een enorm goed dieet voor je hele gezondheid. Eigenlijk praten we over het voeding uit dit dieet alsof het wondervoedsel is (gezonde voeding doet ook wonderen) maar het is gewoon de voeding die we eigenlijk veel meer horen te eten. Voeding die zo min mogelijk bewerkt is en met voorkeur rechtstreeks uit de natuur komt. Het Dash dieet kent dus enorm veel voordelen.

Dash dieet is een slim dieet

Door voeding in de juiste verhoudingen toe te passen en met het minderen van te grote hoeveelheden calorieën kunnen we stellen dat het dieet slim in elkaar steekt. Het helpt namelijk gezondheidsproblemen de wereld uit, zorgt voor een hele betere gezondheid en laat je op een geleidelijke maar gezonde manier afvallen. Niet voor niets wordt het dieet erg geprezen door de gebruikers ervan maar ook door critici, media en autoriteiten.

Komt het Dash dieet de beloftes na?

We kunnen deze vraag met een duidelijke JA beantwoorden. Het afvallen gaat niet extreem snel maar verloopt wel op een gezonde manier. Een 6 tot 8 kilo per maand afvallen met het Dash dieet is dan ook zeker haalbaar. Zo kom je snel bij jouw doelen, breng je jouw bloeddruk weer op een gezond niveau en ga je gezonder door het leven!

 

Koolsoepdieet, nog nooit van gehoord?

Nu zal ik jullie heel eerlijk zeggen, ik heb nog nooit gehoord van het koolsoepdieet! Als ik de naam hoor krijg ik in ieder geval niet zoveel trek. Misschien is dit wel de insteek van het dieet 😀 …maar vraag me ook echt af of je hiermee gaat afvallen. Ik denk dat je wel een soepliefhebber moet zijn om het te volgen. Veel mensen zijn dat natuurlijk niet. Toch ben ik er op een bepaald manier wel benieuwd naar, meer over wat het is en hoe het werkt. Om hierachter te komen ga ik het koolsoepdieet en de koolsoepdieet recepten eens nader bekijken.

Wat is het Koolsoepdieet?

Erg ingewikkeld is het allemaal niet. Het koolsoepdieet is een op koolsoep gebaseerd dieet. Dit is zelfs nog redelijk eenvoudig te maken gezien de beperkte producten die het bevat. Kool zelf kan best lekker zijn in bijvoorbeeld roerbakgroentes als je gaat wokken. Het heeft een krokante smaak en levert een gezonde toevoeging. Als je het is dit dieet gebruikt komt het denk ik een stuk minder tot zijn recht. In de basis neem je kool en een paar andere simpele toevoegingen als zout, peper en ui en hier maak je dan koolsoep van. Ik ga hier niet het hele recept neerzetten. Dit kun je vinden als je even in google zoekt naar koolsoepdieet. Maar het is dus allemaal niet zo spannend. Meer over de werking van dit dieet vind je hieronder.

Is dit echt een dieet?

Ja, het is wel een echt dieet! Ook al zou je denken dat iedereen op deze manier wel een dieet kan maken zijn er toch wel mensen die het gebruiken en wellicht resultaten mee behalen. Ik denk dat je wel een enorme discipline nodig hebt om dit dieet te volgen. Want je bent echt enkel en alleen maar beperkt tot koolsoep. Hier moet je dus wel van houden en daarbij moet je het ook vol kunnen houden, want vaste maaltijden zijn er helaas niet bij in het koolsoepdieet!

Ervaringen met het Koolsoepdieet!

Na wat onderzoek merk je wel dat dit een zeer aparte manier van diëten is. Het koolsoepdieet is eigenlijk bedoeld voor het afvallen van een paar kilo op zijn max. Je mag het namelijk ook niet langer gebruiken dan 7 dagen vanwege mogelijk schadelijke effecten op je gezondheid. Het lijkt er dus meer op dat je dit kan gebruiken om 1 tot maximaal 2 kilo kwijt te raken om net even over dat randje te gaan als je ergens in wilt passen of je ietsjes beter wilt voelen. De praktijk wijst echter wel uit dat het verschil voor en na dit dieet echter minimaal is en bijna niet valt op te merken. Het voegt daarom ook weinig toe aan andere diëten en stelt inhoudelijk dus helaas weinig voor. Je kunt beter kiezen voor een echt dieet dat je wel verder helpt met serieus snel afvallen!

Afvallen: wat werkt en waar begin je?

Ik denk niet de enige te zijn als het draait om het willen kwijtraken van de overbodige kilo’s. Sterker nog, ik weet het wel zeker. Er zijn enorm veel mensen in Nederland die proberen af te vallen en je hoort verschillende geluiden. Zo lukt het afvallen een bepaalde groep mensen wel en andere blijven maar schommelen met wisselende resultaten. Ik vraag me dan toch af hoe dit kan? Ligt dit soms aan de onduidelijkheid van de manieren waarop je kan afvallen? Of heeft het te maken met een tekort aan tijd om je echt te verdiepen in wat wel en niet werkt? Kan het liggen aan een gebrek aan doorzettingsvermogen? Vragen die zo bij me opkomen als het gaat om diëten.

Wat werkt nou wel en wat niet?

Omdat ik hier graag schrijf over gezondheid, voeding, schoonheid, afvallen en lifestyle heb ik me ook maar eens goed verdiept in diëten. Ik ben namelijk benieuwd welke methodes nu echt helpen in de strijd tegen overgewicht. Al zoekende kom ik er al snel achter dat een aantal diëten zijn achterhaald. Verder lees ik dat er steeds meer kennis en duidelijkheid is over hoe je echt kan afvallen. Nederland wordt steeds slimmer, ook als het gaat om afvallen! Ik merkte al heel snel dat een eiwitdieet erg populair is. Dit heeft te maken met het feit dat je met een beperkte inname spieren gaat bouwen en geen vet. Eiwitten zijn namelijk bouwstenen voor de spieren. Koolhydraten worden bij een overschot makkelijker omgezet naar vetbuffers. De gedachte achter dit soort diëten is dus goed.

Welke eiwitdiëten zijn er om snel te gaan afvallen?

Genoeg, om het maar in 1 woord samen te vatten. Het is dan ook even goed vergelijken welke diëten al een bepaalde naam hebben. Ook de werkzaamheid, resultaten en ervaringen van een goed eiwitdieet zijn belangrijk. Gelukkig kun je vandaag de dag heel veel op internet vinden. Hierdoor heb je alles binnen handbereik om een bewuste keuze te maken voor een bepaald dieet. Ik heb niet alle ervaringen van de beschikbare diëten tot op de bodem doorgespit. Toch heb ik wel al een aardig beeld van welke manier van afvallen er bestaan. En dus ook waar ik wellicht zelf mee wil beginnen.

De keuze tussen bepaalde diëten!

En dat heb ik dan ook gedaan. Na een korte zoektocht ben ik onlangs gestart met het Cambridge dieet, wat ook een soort eiwitdieet is. Door de korte zoektocht heb ik wel een risico genomen gezien er meer over dit dieet bekend is. Momenteel ben ik dan ook met dit dieet gestopt. De reden waarom kun je lezen in mijn volgende post. Hier ga ik uitgebreid in op hoe het dieet werkt en of het mij heeft geholpen met afvallen. Deze post zal snel verschijnen 😉