Mijn ervaringen met het Cambridge dieet…

Ik heb me gestort in de wereld van het afvallen. Er mogen namelijk wel wat kilo’s af. Er zijn veel verschillende manieren waarop je kunt afvallen en het is dan ook lastig hier de juiste manier voor te vinden. Als je er wat meer onderzoek naar doet kom je erachter dat er een paar diëten zijn die veel naamsbekendheid hebben. Als we hier naar kijken kom je al snel uit bij het Cambridge dieet plan. Dit is een eiwitdieet waarbij je dus geen koolhydraten eet in grote hoeveelheden. Het dieet schijnt erg veel producten te bevatten wat ervoor zorgt je jouw hele wapenarsenaal in huis hebt om snel vet te verbranden. Ondertussen weet ik wel dat er een paar methodes zijn die echt werken en 1 daarvan is inderdaad een op eiwit gebaseerd dieet. Ik heb toch mijn twijfels over het Cambridge dieet, het schijnt dat er niet altijd goede resultaten mee worden behaald. Toch ga ik er als het ware in de vorm van een proef naar kijken, want er kunnen wel wat kilo’s af maar ik hoef gelukkig niet van ver te komen. Mijn doel is zeker wel tussen de 5 en de 10 kilo afvallen, maar ik ben ook gewoon heel erg benieuwd naar het Cambridge dieet. De combinatie van dit doel en mijn nieuwsgierigheid zorgen er dus voor dat ik er voor ga! 😉

De start van mijn missie om af te vallen

Ik heb dus na wat onderzoek gekozen voor het Cambridge dieet en ga nu aan de hand van dit dieet iets doen aan mijn overgewicht. Natuurlijk heb ik ook andere diëten bekeken maar deze spreekt mij het meeste aan. Ook vind ik het handig dat veel kant en klare producten worden voorzien in dit dieet. Hiermee heb ik altijd wat extra zekerheid dat de voeding de juiste stoffen bevat die mij helpen om die resultaten te behalen. Ook al weet ik niet of het zo goed is producten te gebruiken die helemaal kant en klaar uit de fabriek komen. Ik ben zelf altijd wel voorstander van gezond eten en fruit, groenten plus andere gezonde voeding bij de juiste winkels of supermarkt te halen.

Het Cambridge dieet!

Ik schrik kijkend naar wat je op een dat mag eten. Voor alle duidelijkheid, het dieet waarvoor ik kies is het Cambridge 500 plan, waarbij je dus alleen maar de voeding eet van Cambridge. Dit ligt op 500 calorieën per dag. Dat kan gewoon NIET gezond zijn. Een normale man heeft ongeveer 2500 calorieën nodig en een vrouw iets meer dan 2000 calorieën alleen al voor onderhoud. Dus bij deze hoeveelheden blijf je op gewicht en kom je dus ook niet (of niet al teveel) aan. 500 calorieën is nog niet eens 1 goede maaltijd, dus hoe ga je hier de hele dag mee doen? Ook de prijzen vind ik nogal duur. Het gaat dus een hoop kosten om dit dieet te volgen. Toch wil ik kijken of het doet wat het belooft.

Hoe heb ik het Cambridge dieet ervaren?

Ja hoor, 2,5 week bezig en we kijken naar de tussenstand. Allereerst moet ik vertellen dat ik het gevoel heb alsof ik uitgehongerd ben. Ik vind het enorm moeilijk te volgen en kan me voorstellen dat veel mensen vroegtijdig stoppen om deze reden. Er zijn wel resultaten! 😀 Ook al had ik er wat meer van verwacht, ik ben toch zo’n 2,6 kilo afgevallen. Even als rekensommetje, dat is dus ietsjes meer dan 1 kilo per week. Ik ben hier dan ook wel blij mee, maar wil het eigenlijk nog wat sneller zien gaan. Of ik dat met dit dieet ga doen weet ik nog niet helemaal zeker. Want ik zie wel wat resultaat maar de belangrijkste vraag die gelijk in me opkomt is “Is dit het waard?”. Ook al ben ik aan de ene kant blij ik vind het niet super effectief en denk dat er misschien wel betere manieren zijn om af te vallen. Ook gaat het hard met de producten en kost het wel een hoop geld. Denk toch dat ik nog even verder kijk naar betere methodes.

Heb ik mijn doelen bereikt?

Ik heb met het Cambridge dieet gedeeltelijk mijn doelen behaald. Dit is dus eigenlijk een NEE, want ik had er veel meer van verwacht. Het pijnlijke hongergevoel was 1 van de doorslaggevende factoren om er niet mee verder te gaan. Samen met de kosten en de matige resultaten. Het feit dat ik er wel mee ben afgevallen maakt me wel blij en is wel een lichtpuntje in dit dieet.

Totale beoordeling van dit dieet…

Ik zou het dieet niet zo snel aanraden. Ondanks mijn kort maar krachtige euforie over de behaalde resultaten vind ik het geen enorm sterk dieet. Jammer, want je betaald er wel naar en je moet flink inboeten op je voeding.

Koolsoepdieet, nog nooit van gehoord?

Nu zal ik jullie heel eerlijk zeggen, ik heb nog nooit gehoord van het koolsoepdieet! Als ik de naam hoor krijg ik in ieder geval niet zoveel trek. Misschien is dit wel de insteek van het dieet 😀 …maar vraag me ook echt af of je hiermee gaat afvallen. Ik denk dat je wel een soepliefhebber moet zijn om het te volgen. Veel mensen zijn dat natuurlijk niet. Toch ben ik er op een bepaald manier wel benieuwd naar, meer over wat het is en hoe het werkt. Om hierachter te komen ga ik het koolsoepdieet en de koolsoepdieet recepten eens nader bekijken.

Wat is het Koolsoepdieet?

Erg ingewikkeld is het allemaal niet. Het koolsoepdieet is een op koolsoep gebaseerd dieet. Dit is zelfs nog redelijk eenvoudig te maken gezien de beperkte producten die het bevat. Kool zelf kan best lekker zijn in bijvoorbeeld roerbakgroentes als je gaat wokken. Het heeft een krokante smaak en levert een gezonde toevoeging. Als je het is dit dieet gebruikt komt het denk ik een stuk minder tot zijn recht. In de basis neem je kool en een paar andere simpele toevoegingen als zout, peper en ui en hier maak je dan koolsoep van. Ik ga hier niet het hele recept neerzetten. Dit kun je vinden als je even in google zoekt naar koolsoepdieet. Maar het is dus allemaal niet zo spannend. Meer over de werking van dit dieet vind je hieronder.

Is dit echt een dieet?

Ja, het is wel een echt dieet! Ook al zou je denken dat iedereen op deze manier wel een dieet kan maken zijn er toch wel mensen die het gebruiken en wellicht resultaten mee behalen. Ik denk dat je wel een enorme discipline nodig hebt om dit dieet te volgen. Want je bent echt enkel en alleen maar beperkt tot koolsoep. Hier moet je dus wel van houden en daarbij moet je het ook vol kunnen houden, want vaste maaltijden zijn er helaas niet bij in het koolsoepdieet!

Ervaringen met het Koolsoepdieet!

Na wat onderzoek merk je wel dat dit een zeer aparte manier van diëten is. Het koolsoepdieet is eigenlijk bedoeld voor het afvallen van een paar kilo op zijn max. Je mag het namelijk ook niet langer gebruiken dan 7 dagen vanwege mogelijk schadelijke effecten op je gezondheid. Het lijkt er dus meer op dat je dit kan gebruiken om 1 tot maximaal 2 kilo kwijt te raken om net even over dat randje te gaan als je ergens in wilt passen of je ietsjes beter wilt voelen. De praktijk wijst echter wel uit dat het verschil voor en na dit dieet echter minimaal is en bijna niet valt op te merken. Het voegt daarom ook weinig toe aan andere diëten en stelt inhoudelijk dus helaas weinig voor. Je kunt beter kiezen voor een echt dieet dat je wel verder helpt met serieus snel afvallen!

Afvallen: wat werkt en waar begin je?

Ik denk niet de enige te zijn als het draait om het willen kwijtraken van de overbodige kilo’s. Sterker nog, ik weet het wel zeker. Er zijn enorm veel mensen in Nederland die proberen af te vallen en je hoort verschillende geluiden. Zo lukt het afvallen een bepaalde groep mensen wel en andere blijven maar schommelen met wisselende resultaten. Ik vraag me dan toch af hoe dit kan? Ligt dit soms aan de onduidelijkheid van de manieren waarop je kan afvallen? Of heeft het te maken met een tekort aan tijd om je echt te verdiepen in wat wel en niet werkt? Kan het liggen aan een gebrek aan doorzettingsvermogen? Vragen die zo bij me opkomen als het gaat om diëten.

Wat werkt nou wel en wat niet?

Omdat ik hier graag schrijf over gezondheid, voeding, schoonheid, afvallen en lifestyle heb ik me ook maar eens goed verdiept in diëten. Ik ben namelijk benieuwd welke methodes nu echt helpen in de strijd tegen overgewicht. Al zoekende kom ik er al snel achter dat een aantal diëten zijn achterhaald. Verder lees ik dat er steeds meer kennis en duidelijkheid is over hoe je echt kan afvallen. Nederland wordt steeds slimmer, ook als het gaat om afvallen! Ik merkte al heel snel dat een eiwitdieet erg populair is. Dit heeft te maken met het feit dat je met een beperkte inname spieren gaat bouwen en geen vet. Eiwitten zijn namelijk bouwstenen voor de spieren. Koolhydraten worden bij een overschot makkelijker omgezet naar vetbuffers. De gedachte achter dit soort diëten is dus goed.

Welke eiwitdiëten zijn er om snel te gaan afvallen?

Genoeg, om het maar in 1 woord samen te vatten. Het is dan ook even goed vergelijken welke diëten al een bepaalde naam hebben. Ook de werkzaamheid, resultaten en ervaringen van een goed eiwitdieet zijn belangrijk. Gelukkig kun je vandaag de dag heel veel op internet vinden. Hierdoor heb je alles binnen handbereik om een bewuste keuze te maken voor een bepaald dieet. Ik heb niet alle ervaringen van de beschikbare diëten tot op de bodem doorgespit. Toch heb ik wel al een aardig beeld van welke manier van afvallen er bestaan. En dus ook waar ik wellicht zelf mee wil beginnen.

De keuze tussen bepaalde diëten!

En dat heb ik dan ook gedaan. Na een korte zoektocht ben ik onlangs gestart met het Cambridge dieet, wat ook een soort eiwitdieet is. Door de korte zoektocht heb ik wel een risico genomen gezien er meer over dit dieet bekend is. Momenteel ben ik dan ook met dit dieet gestopt. De reden waarom kun je lezen in mijn volgende post. Hier ga ik uitgebreid in op hoe het dieet werkt en of het mij heeft geholpen met afvallen. Deze post zal snel verschijnen 😉